Pomorska sobotna delavnica - Izdelaj Istrski topo
V okviru večletnega evropskega projekta Mala barka 2 je Pomorski muzej zgradil leseno plovilo. Obiskovalci so imeli priložnost spremljati celoten postopek gradnje ladje v nekdanjem skladišču soli Monfort v Portorožu.
Vse od julija 2018 do marca 2019 so ladjedelski mojstri izdelovali repliko tradicionalnega plovila istrski topo. Muzej hrani tudi izvirno plovilo tega tipa, ki je nekoč plulo po Piranskem zalivu.
Istrski topo je bil nekoč v slovenskih in okoliških obmorskih mestih med najpogostejšimi tipi majhnih in enostavnih ribiških plovil, na katerih so ribiči ribarili v zaprtih zalivih. Istrska različica topa je bila v primerjavi z beneškim topom ali topom iz Chioggie nekoliko trdnejše grajena. Istrska obala namreč ne zagotavlja tako varnih in pred vremenskimi vplivi zaščitenih območij, kot so s kanali povezane lagune med Chioggio, Benetkami in Gradežem.
Istrski topo je dolg od 8 do 12 metrov, ima plosko dno in plitek ugrez ter široko zaobljen krmni del. Kot vsa plovila s ploskim dnom je opremljen z velikim krmilom, ki sega globoko pod plosko dno. Krmilo ima posebno okovje, ki omogoča dvig krmila pri plovbi v nizkih obrežnih vodah kot npr. v solinskih kanalih. Opremljen je z enim, redkeje tudi z dvema jamboroma. Jadrovje lahko obsega več kot 40 m2 veliko trapezno jadro in manjše sprednje jadro.
Tokrat se bomo preizkusili v izdelavi modela istrskega topa iz papirja.
NAVODILA
Za sestavljanje modela istrskega topa iz papirja potrebujemo škarje, lepilo za papir, eno leseno paličico in košček plute višine 2 cm. Če želimo model pobarvati, potrebujemo tudi barvice.
Pred sestavljanjem pazljivo preberite navodila!
Model je najbolje natisniti na papir velikosti A3. Če bi načrt natisnili na manjši format, bi bila izvedba zahtevnejša. Najboljše je, če za izdelavo modela uporabimo trši papir, kot je na primer risalni list ali šeleshamer.
· Če se odločimo model plovila pobarvati, to naredimo pred rezanjem.
· Najprej previdno izrežite posamezne dele plovila, narisane na tršem papirju. Posebej previdno zarežemo zavihke, ki so označeni s tanjšo črto in so potrebni za spajanje posameznih delov plovila.
· Prepognite vse zavihke ob robu dna čolna in na obeh bočnih stranicah topa. Pri prepogibanju zavihkov si pomagamo z ravnilom ali topim nožem.
· Na vsako stran dna plovila s pomočjo zavihkov prilepimo po eno stranico. Stranici prilepimo tako, da bo narisana stran na zunanji strani plovila. Z lepljenjem začnemo na sprednjem delu, pri premcu. Zavihka na sprednji strani stranic prepognemo navznoter in ju zalepimo skupaj, tako da nastane premec.
· Večja zavihka na koncih stranic postavimo enega čez drugega na zrcalu (krmi) plovila ter nato čez prilepimo krmni del, ki se drži dna plovila.
· Na mesto, označeno s krogom, na dnu trupa prilepimo košček plute.
· Na označenem mestu na palubi izrežemo luknjo.
· Zavihke ob robovih palube zavihamo navzgor. Palubo pritrdimo na notranjo stran stranic čolna tako, da bo paluba za nekaj milimetrov (za višino zavihkov) nižja od roba stranic.
· Oba dela krmila zalepite tako, da bo na obeh straneh videti risbo. Zavihka krmila prepognemo enega v levo, drugega v desno in ju zalepimo na krmo čolna.
· Oba dela jadra zalepite skupaj tako, da bo na obeh straneh vidna risba. Za jambor uporabite leseno paličico, ki jo zalepimo znotraj obeh delov jadra. Jambor nato potisnemo skozi luknjo v palubi in ga zapičimo v košček plute, ki smo ga prej z notranje strani prilepili na dno plovila.