Ladijsko okno iz začetka 20. stoletja
Ladijsko okno iz začetka 20. stoletja je prišlo v Pomorski muzej »Sergej Mašera« Piran leta 2017 kot darilo. Bilo je v izredno slabem stanju, saj ga ob dvigu iz vode niso razsolili in je tako več kot 10 let propadalo zaradi škodljivega delovanja soli in zračne vlage.
Površino so prekrivali različni korozijski produkti, obloge školjk in drugih usedlin. Železni deli so bili v najslabšem stanju, bili so krhki in lomljivi ter tako močno korodirani, da ni bilo več ohranjenega železnega jedra.
Deli iz bakrene zlitine so bili v boljšem stanju, vendar je bila poleg rjave patine prisotna tudi zelena globinska korozija.
Gumijasto tesnilo je bilo razpokano, steklo počeno, v razpoke pa so z leti prodrli kovinski korozijski produkti
Najprej smo očistili lažje odstranljive obloge in korozijske produkte, da bi pospešili postopek razsoljevanja. Razsoljevali smo postopoma: prešli smo iz vodovodne do destilirane vode in vsakokrat merili prevodnost, da smo lahko ugotavljali koncentracijo soli v vodi. Vodo smo menjavali toliko časa, dokler se nismo prepričali o stabilnosti in nizki koncentraciji soli.
Po sušenju smo nadaljevali z mehanskim odstranjevanjem korozivnih produktov in oblog s pomočjo drobnega orodja, ultrazvočnega kladivca in mikromotorja. Čistili smo previdno, pod povečavo, in pazili, da ne bi poškodovali originalne površine. Posebej pazljivo smo z blagim topilom čistili gumijasto tesnilo.
Površine smo zaščitili s premazi, namenjenimi konserviranju – restavriranju kovine, ki so lahko odstranljivi in bodo v prihodnje omogočali lokalne posege, če bo to potrebno.
Za ohranitev predmeta v prihodnje bo zelo pomembno okolje, v katerem bo hranjen - korozijo kovin lahko upočasnimo tako, da predmete hranimo v izredno suhem prostoru. V muzejih si pomagamo tudi tako, da predmete nepredušno zapremo skupaj s posebnimi snovmi, ki vpijajo vlago in tako zaščitijo predmet.
Predmete prijemamo previdno in izključno z rokavicami, da ne puščamo mastnih ali kislih odtisov. Prstni odtisi namreč puščajo (ne)vidne sledi na predmetih in na teh mestih se prej nabere prah.
Konserviranje-restavriranje: Ajda Purger, Igor Ravbar