Lepi mladenič, ki ga je odnesel orel
Zevs in Ganimed: pripoved o ljubezni, prevladi ali zlorabi?
Interpretacijska risba Ganimeda z Zevsom v podobi orla.
Avtor: Gorazd Koščak
Iz Zgornje Pohance v bližini Brežic izvira rimskodobni nagrobnik iz konca 1. ali začetka 2. stoletja. V osrednjem delu sta upodobljeni dve ženski in ena moška figura. Napis pod portretno nišo sporoča, da je Surus, Sirov sin, dal postaviti nagrobnik za svojo ženo, hčer in zase. Imena in noša razkrivajo domorodni izvor portretiranih.
Nagrobnik iz Zgornje Pohance, konec 1. ali 2. stoletje. Posavski muzej Brežice
Detajl nagrobnika iz Zgornje Pohance
V zatrepu nagrobnika je ohranjen relief sedečega dečka, ki ponuja čašo velikemu orlu. V upodobitvi prepoznamo mit o trojanskemu kraljeviču Ganimedu. Obdarjen je bil z nezemeljsko lepoto, da se je vanj zaljubil sam Zevs. Preobražen v orla ga je ugrabil in odnesel na Olimp. Tam je Ganimed postal nesmrten in stregel bogovom kot točaj, kakor so v stari Grčiji mladeniči stregli vino odraslim moškim. Dečkovemu očetu, trojanskemu kralju Trosu je Zevs kot odkupnino podaril čredo nesmrtnih konj.
Ugrabitev trojanskega princa Ganimeda.
Baročna poslikava v fresco tehniki, vrtni paviljon dvorca Soteska, neznani avtor.
Foto: Andrej Furlan, UIFS ZRC SAZU
Zevs sega po upirajočem se Ganimedu.
Atene, 475 – 425 pr. Kr., slikar Pentesileja.
Museo Archeologico Nazionale di Ferrara
Foto: Egisto Sani
Mit o Ganimedu je bil pomembno vezivo antičnega sveta. Intimno zvezo med odraslim moškim in odraščajočim mladeničem je vzpostavljal kot priznano družbeno institucijo. V današnjem času bi bilo veliko takšnih razmerij nesprejemljivih že z vidika zakonsko določene starostne meje za podajanje soglasja v spolnosti. Je predpisana neenakost v odnosih zgolj utemeljevala razmerja moči in prevlado svobodnih odraslih moških kot vodilnega sloja družbe? Je mogoče, da so v tovrstna razmerja mladostniki vstopali zavestno in prostovoljno? Razumevanje teh praks nam danes nedvomno predstavlja velik izziv, saj so se vrednote in družbeni dogovori odtlej močno spremenili.
Animacijo nagrobnika iz Zgornje Pohance si lahko ogledate na spodnji povezavi (klik na sliko).
Jana Puhar
Posavski muzej Brežice
Galerija slik in katalog muzejskih predmetov