Afrodita / Venera - zapeljevalka pogledov
Za kiparski opus Vladimirja Štovička (1896–1989) so najbolj značilna dela reliefi, v obliki plaket ali medalj. Je tudi avtor spomeniške, nagrobne in oble plastike. Človeško telo je bilo zanj ena od poglavitnih tem, proučeval ga je v raznih pozah in zasukih. V domačem podeželskem okolju je le redko imel priložnost modelirati po živem modelu, zato je vpeljava mita v formalno izražanje zanj izgovor za upodabljanje golega ženskega telesa.
Interpretacijska risba Venere, ki je upodobljena na tolkaču palače Belgramoni Tacco v Kopru.
Avtor: Gorazd Koščak
Ženski akt je ena od izvirnih tem grškega kiparstva, ki je slavilo lepoto golega ženskega telesa. Kip Knidske Afrodite, ki ga je okoli leta 350 pr. n. št. izdelal Praksitel, je s svojo značilno držo pudica¹ vir in zgled ženskega akta. Umetnostni zgodovinarji so goloto in držo interpretirali v duhu časa, v katerem so delovali. V nasprotju z Grki, ki so v njej videli znak moči in svobode, so prebivalci patriarhalne Evrope 19. in 20. stoletja njeno goloto opravičevali, češ da se boginja odpravlja h kopeli in je v naglici prekrila svoje intimne predele pred pogledom.
Ta ikonografski motiv je predelal tudi Štoviček in ustvaril Stoječi ženski akt (Venera) ter relief Venus Pudica. Pri prvem je boginjo lepote in ljubezni upodobil v predelavi klasičnega tipa drže pudice, ki pa si nič več ne zakriva genitalij, z nagibom glave ohranja skromnost in gracioznost. V reliefni upodobitvi pa kljub zakrivanju intimnih predelov poudarja samozavestno držo, ki je z zastiranjem za gledalca le še bolj privlačna.
Vladimir Štoviček, Stoječi ženski akt (Venera), 1935.
Odlitek po originalu, bron, v. 170,7 cm, š. 52 cm, g. 45 cm, sign. ni., inv. št. MMK;VŠ-1593.
Foto: Nina Sotelšek, Mestni muzej Krško
Vladimir Štoviček, Venus Pudica, 1950.
Plaketa pozitiv, bron, r. 27,8 cm, g. 1,4 cm, sign. spodaj desno VS., inv. št. MMK;VŠ-1576.
Foto: Nina Sotelšek, Mestni muzej Krško
¹ Stoječa figura je v kontrapostu, z levo roko si zakriva genitalije. Glavo in pogled ima usmerjena v levo. Njeni rimski različici, pri katerih si z desnico pokriva prsi, sta Medičejska in Kapitolinska Venera.
Klaudija Cigole
Mestni muzej Krško
Galerija slik in katalog muzejskih predmetov